Apple uppges pensionera Iphone Mini

Permalänk
Medlem

Tycker de kan ge oss motsvarigheter till Flip och Fold så slår de flera flugor i en smäll här. Fast är kanske inte bra att använda vikbara mobiltelefoner som flugsmällor, de är väl ofta lite sköra.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Hmm, läser man på olika forum verkar det flesta tycka att mobiler är för stora idag och att alla föredrar mindre. Försäljningssiffrorna verkar dock tyda på att det är en högljudd minoritet.

Skrivet av THB:

Inte alls förvånad.
Små telefoner säljer i väldigt låga volymer numera och det är väldigt svårmotiverat för tillverkare att fortsätta med något som inte säljer och inte inbringar någon inkomst.

Måste fråga vilka försäljningssiffror ni menar då? Jag räknar personligen inte med iPhone Mini alls då den är helt ointressant för mig (o många andra) av uppenbar anledning, så jag undrar vilka försäljningssiffror för små Androids ni menar? För det finns ju inga, som andra redan påpekat så är t ex Zenphonen inte liten, utan den är i min bok stor, o dessutom är den i en prisklass som för många är helt ointressant. Det finns alltså NOLL telefoner som kan räknas som mini dom senaste åren, så att peka på nå försäljningssiffror som bevis för att små telefoner inte skulle sälja går ju inte.

Skrivet av Pirum:

Oerhört märkligt att det i denna sjö av stora mobiler inte kan finnas utrymme för ett par små som dessutom är BRA.

Precis det jag sagt länge också, att även om det nu skulle vara så att små telefoner är opopulära o säljer dåligt så kan det väl åtminstone erbjudas EN telefon för oss som vill ha? Jag förstår själv inte hur tillverkarna går runt genom att alla bygga exakt likadana telefoner, hade nån istället byggt en liten grej på säg 4.5" med en random midrange SOC, 8gb ram, nån halvokej kamera (gärna med tele) som kostade runt en 3kkr så hade iaf jag köpt den diiirekt. Men nepp, det finns NOLL såna alternativ, utan istället oändligt antal totalt ointressanta 6"+telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Hmm, läser man på olika forum verkar det flesta tycka att mobiler är för stora idag och att alla föredrar mindre. Försäljningssiffrorna verkar dock tyda på att det är en högljudd minoritet.

Det där är mycket beroende på regionala skillnader. De som vill ha mindre mobiler är primärt folk som har en dator eller läsplatta hemma, och bara kör telefonen när de är ute och rör sig. I många asiatiska länder är det inte så vanligt, utan mobilen skall göra allt.

Sen är det lite en grej med handstorlekar också. Om skillnaden mellan mini och ”standard” är huruvida man kan använda den med en hand, ja då väljer man en mini - men om redan en mini är för stor för det, då blir det en större modell. Vi är således ganska få som tjänar på det ur det perspektivet.

Så som någon som gärna hade haft en mini själv så inser jag att jag är i minoritet. Det man kan hoppas på nu är väl antingen en SE eller att nästa generation blir något mindre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

meh, perfekt storlek för kids.

Permalänk
Medlem

Lite överraskande ändå, det finns rätt många som vill ha en lite mindre mobil så är bekvämare i handen och får plats lättare i fickor och så. iPhone mini är ju en av få bra mobilder i den klassen. Om det inte var för att det var iPhone då.

Permalänk
Medlem

synd. använder inte apple själv men farföräldrarna gör och dom föredrar den mindre formfaktorn. de änvänder sina iphones i första hand som just telefon, sen har de ipads till netflix och nyheterna.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Ge mig en Mini Pro, och jag är nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Vad som anses smått är (som med allt annat) relativt, men enligt mig är inte Zenfone 10 liten. Den är lika stor som iPhone 14 och därmed väsentligt större än iPhone mini. Tyvärr är det, som många andra redan konstaterat, svårt att hitta telefoner i minins storlek och som ändå har bra hårdvara.

https://www.phonearena.com/phones/size/Asus-Zenfone-10,Apple-...

Ja tyvärr är iPhone 13 mini 2 år gammal men med ett saftigt pris för en så gammal telefon kändes inte motiverat.
Zenphone 10 har dessutom topp hårdvara vilket bör gör att den iallafall håller några år.
Hade jag kunnat köpa en telefon med 4 tums skärm hade det varit en självklarhet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Instämmer i kören om att det är trist! Vi kan ju alltid hoppas att det ändras framöver! Har noll intresse av att ha en större än nuvarande 12 mini.. dock är batteritiden kass nu (84%) så får väl kika efter en 13 mini eller batteribyte

Permalänk
Medlem

Har sneglat på både 12 och 13 mini sen de kom ut men har inte nappat på någon, jag tycker både de är lite för stora och kostar för många kronor.(Jämfört mot vad jag tycker är den bästa telefon(jag använt): första generationen iphone SE)

Känns som man betalar extra för ”features” som jag har nästintill noll användning av(5g, större skärm, trådlös laddning) och som jag tycker gör telefonen sämre(glasbaksida, magneter, inget hörlurjack, större, ingen fingeravtryck-sensor, kamera-knöl).

Sedan finns det självklart saker som är bättre: batteri, processor, lagring, kamerOR, högtalare och säkert bättre hållbarhet.

Sedan är det ju den stora äpple-försäljaren vi pratar om, vilket i sig har sina för och nackdelar…

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Körde 13 mini hos min förra arbetsgivare och älskade den, MEN, åldern tar tyvärr ut sin rätt och jag behöver en större skärm (samt glasögon). Hade synen inte varit så dålig så hade jag köpt den direkt, toppen telefon.
Just formatet är lite som en mix av nuvarande SE och den gamla SE som baserades på iphone 5s

Gissar att vi kommer få se en ny iPhone SE som bygger på nuvarande iPhone 13 mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Gillade Mini, körde 12an, men batteritiden var ju helkass efter ett tag så skulle inte köpa den på nytt.

Älskade min 12 mini men bytte för just batteriets skull. Tycker dock fortfarande min 14 PRO är alldeles för tung. De nya 15 ska ju dock vara lättare pga titan istället för stål.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Min 12 mini lär hålla ett par år till. Då har det förhoppningsvis kommit en ny mini.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Vi får se med lite tur kanske nästa iphone—SE får miniskalet fast då antingen med en ips skärm och notch nu när det verkar som att även vanliga iphone får dynamic island.

Jag har en iPhone SE som jobbtelefon för att jag ville ha en mindre och smidigare lur att bära jämte privata och den funkar utmärkt som en "iPhone mini". Behöver inte en miljon kameror på baksidan, en bra som jag kan använda för jobbet räcker. Behöver inte fräsigaste chippet för det mest krävande är typ Teams, bara nåt som funkar och inte är toksegt.

Tänk den i exakt samma form med i princip samma hårdvara fast med en "modern" full front skärm så vore det en perfekt upgrade för nästa iPhone SE och det skulle förmodligen kosta Apple typ $20 extra per telefon.

Permalänk

Som några spekulerat här i tråden så hoppas jag verkligen på att mini ändå får leva kvar genom att ersätta SE-modellen som Apples budgetlur nån gång framöver. De är snarlika i storlek och genom att ersätta SE-modellen får man bort den sista modellen med "hem"-knappen och får en skärm som täcker "hela" framsidan, precis som övriga modeller. Sen i och med den förväntade övergången till USB-C så blir det ett utmärkt tillfälle att släppa en ny modell våren 2024, för att fortsätta med ny modell vartannat år (de två senaste är från 2020 och 2022).

Permalänk
Medlem

Har en 13 Mini som jobbtelefon och den är väldigt smidig. Förhoppningsvis kommer en modernare SE i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Älskade min 12 mini men bytte för just batteriets skull. Tycker dock fortfarande min 14 PRO är alldeles för tung. De nya 15 ska ju dock vara lättare pga titan istället för stål.

Kan inte mer än hålla med, 14 PRO är ju en tegelsten i jämförelse. Men man vänjer sig, som med allt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Mitt iPhone 12 mini batteri sjunger på sista versen, börjar vara väldigt less på ladda telefonen konstant.
Ser tyvärr ut som man får gå upp i storlek när 15 lanseras i veckan.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Mitt iPhone 12 mini batteri sjunger på sista versen, börjar vara väldigt less på ladda telefonen konstant.
Ser tyvärr ut som man får gå upp i storlek när 15 lanseras i veckan.

Du kan skicka in den till Apple för batteribyte fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Neeej! Har en 13 mini nu, och vill inte ha något annat format (läs större) på mobilen. Får hålla ut och hoppas det kommer en ny mindre iphone om ett år eller så…

Permalänk
Medlem

Idiotiskt. Kommer köra min 13 Mini så länge det går. Alldeles perfekt storlek på telefon.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Det är trist att så gott som alla telefoner ska vara så stora. Lite märkligt egentligen att det inte finns fler modeller av storlek mindre. Nästan som att "ju större skärm desto bättre" gäller här.. I alla fall så slog jag till på en 13 Mini nu, prissänkt till 7490 kr hos netonnet nu Lika bra slå till medan den finns köpa då detta kanske är den sista Mini vi ser från Apple. Skulle det mot förmodan komma en Mini 15 får man väl uppgradera till den om ett år eller så. Och gällande batteriet så kommer väl Apple erbjuda batteribyte lång tid efter att den slutat säljas antar jag så man kan nog ha glädje av sin Mini under många år om man byter batteriet efter nåt år.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Äger en 12 mini som jag är väldigt nöjd med men som oxå lider av dålig batteritid.
Har förstått att batteriet i 13 mini var bättre än det i 12.
Min fråga är om man kan uppgradera 12minis batteri till ett batteri som sitter i 13 om jag nu skulle vilja lämna in luren hos en Apple-store...?
Är det någon som tror sig veta detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Äger en 12 mini som jag är väldigt nöjd med men som oxå lider av dålig batteritid.
Har förstått att batteriet i 13 mini var bättre än det i 12.
Min fråga är om man kan uppgradera 12minis batteri till ett batteri som sitter i 13 om jag nu skulle vilja lämna in luren hos en Apple-store...?
Är det någon som tror sig veta detta?

Nej, ett batteri som är avsett för mini 13 passar inte i en mini 12 då bl.a. tjockleken skiljer sig mellan batterierna plus lite annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Äger en 12 mini som jag är väldigt nöjd med men som oxå lider av dålig batteritid.

Vad har du för någon batterihälsa? Min 12 Mini klarar som sagt ett dygn utan större utmaning. Laddar alltid vid ~20% och upp till 80-95%

Bilden ovan är 23 timmars användning sedan senaste laddning med 36% kvar

Visst har 12 Mini ett klent batteri, men det är/var långt ifrån så dåligt som många vill ge sken av.

Tänk även på att Mini:n är snabbare än flertalet Android-mobiler även med energisparläget påslaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad har du för någon batterihälsa?

Mitt batteri ligger på 86%.
Hade hoppats på att man kunde uppdatera till 13 minis batteri men det gick tydligen inte...

(tack för infon @Bit010)

Permalänk
Medlem

Den telefoner jag storleksmässigt trivts bäst med var min iphone5, och senare iPhoneSE(1gen).
Använde min SE, från det att den släpptes, till Apple lanserade iphone 13 serien.

Tycker min nuvarande 13mini är nog så stor.

Permalänk
Medlem

Så.
Ringde runt. Min nuvarande mobiloperatör hade inte längre 13 Mini i sitt utbud. Man kunde eventuellt få den via butik. Ringde några butiker - inget svar eller komplicerat att göra nåt annat än köpa cash, vilket jag drar mig för just nu.

Bytt mobiloperatör, flyttat alla nummer. Säkrat en 13 Mini som då borde hålla med uppdateringar till och med IOS17 och 2027 kanske. Samt lite annat lullul.

Sedan får vi se vad man gör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag också beställt en 13 mini. Passar på att ersätta min 12 mini medan det är möjligt.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Det blev ingen ny SE vid detta släpp, gissar att vi kommer få se det våren 2024.
Om det blir en som bygger vidare på 13 mini fast med USB-C återstår att se.